Kompasshuset historia

I april år 2002 bildas bostadsrättsföreningen Kompasshuset och förvärvar den 1 juni samma år huset och fastigheten.

Marken där tegelbruket hade legat köptes av en mycket driftig, och för Helsingborg betydande industriman, nämligen konsul Nils Persson. Konsul Persson lät stycka upp marken till tomter för byggnation. Denna började redan i slutet av 1800-talet. Omkring 1912 var sex av tomterna bebyggda. Många så kallade prominenta personer fick snabbt upp ögonen för det utmärkta läget, nära till det underbara Sundet och för att inte tala om närheten till Pålsjö skog.

Kvarteret fick namnet Kompassen och utbyggnaden skedde i takt med konjunkturerna. Några tomter köptes upp på spekulation, vilket var föga förvånande med tanke på det fantastiska läget. År 1919 köpte en ryttmästare vid namn Henning, man ska komma ihåg att Helsingborg vid den tiden var en betydande garnionsstad, upp två tomter på cirka 6000 kvardratmeter i kvarteret. De hade redan planlagts för byggnation och fick adress Drottninggatan 180 och 182. Taxeringsvärdet var 64100 kronor för båda tomterna. De officiella beteckningarna på tomterna var Kompassen 2 och 3.

Samma år, 1919, kom en tysk byggnadsingenjör vid namn Reinhold Müller till Sverige. Han var född 1894  och hade avlagt examen vid Byggtekniska skolan i Coburg. Han bosatte sig i Helsingborg och verkade till en början som byggnadskontrollant och arbetsledare. År 1935 blev han svensk medborgare och påföljande år startade han egen byggverksamhet. Müller fick många jobb, bland annat om- och tillbyggnad av Ålderdomshemmet. Han uppförde många byggnader här i staden, och eftersom han var utbildad i den klassiska funtionalismen har det satt prägel på de byggnader han uppförde.

Omkring år 1935 förvärvade han tomterna nr 2 och 3 i kvarteret Kompassen av ryttmästare Henning. Här uppförde han ett flerfamiljshus på tomt nr 3 sammanbyggt med tomt nr 2. Huset, vilket stod färdigt 1937, var en byggnad i två våningar med en takterassvåning. Huset var byggt i tegel med porfyritputsad fasad. Trapphusen markeras av liggande fönsterpartier och ett stort antal balkonger finns mot väster. Reinhold Müller var arkitekt, byggherre och byggmästare. Bilder från 1937 när huset var inflyttningsklart visar på en typisk funkisstil med rena linjer.

Fastigheten förvärvades i mars 1938 av major Gunnar Marchander, åter igen en militär som investerade framsynt. Han bodde själv i Jönköping men ägde ett par fastigheter i Helsingborg.

Omkring 1953 avled major Marchander och fastgheten såldes , den 4 juli 1953, till Stiftelsen Sophiahemmet. Redan påföljande år såldes så fastigheten vidare till försäkringsbolaget Hansa. Köpebrevet från denna affär är daterat 1 oktober 1954. Den nya ägaren lät ersätta det ursprungliga flacka betongtaket med ett högre valmat sadeltak under år 1955.

I slutet av 1982 förvärvade så familjen Lindau fastigheten och 1987 förändrades ägarförhållandena genom att familjen bildade bolag under namnet Treli AB. År 1994 lät bolaget glasa in alla balkonger i västerläge, en åtgärd som många hade en ambivalent intällning till. Invändningarna mot inglasningen var främst att detta totalt förändrade husets karaktär något som redan påbörjats i och med förändringen av taket. Dock kan det i efterhand konstateras att inglasningen väsentligt förlängde säsongen för nytjande av balkongerna, huset har blivit mer funktionellt.

I april år 2002 bildar så hyresgästerna bostadsrättsföreningen Kompasshuset och förvärvar den 1 juni samma år fastigheten från Treli AB.